Europejski pionier w budowie kombajnów
Od wielu dekad CLAAS jest jednym z głównych motorów rozwoju kombajnów zbożowych. Za sprawą skonstruowanej 1936 r. kosiarko-młocarnio-wiązałki z przepływem poprzecznym, w skrócie M.D.B., firma CLAAS usprawniła zbiory zbóż w Europie. Wielki sukces przyniósł rok 1946 i seria SUPER, która od 1953 r. mogła być również dostarczana z nabudowanymi silnikami, a od 1958 r. jako SUPER AUTOMATIC z hydraulicznym napędem przyrządu żniwnego. Na całym świecie sprzedano ponad 60 000 egzemplarzy SUPER, które swoich nabywców znalazły nawet w Kanadzie i Urugwaju.
Za sprawą modelu HERCULES, który później zmienił nazwę na SF, rodzinna firma w 1953 roku z powodzeniem wkroczyła w segment kombajnów samobieżnych. W 1961 roku MATADOR GIGANT ze swoim przyrządem żniwnym o szerokości do 6 metrów wyznaczył nowe standardy. Inne istotne dla branży kamienie milowe lat 60. nosiły dźwięczne nazwy, takie jak SENATOR, COMET, COSMOS, CORSAR, MERCATOR, PROTECTOR i COMPACT.
W 1972 roku seria DOMINATOR zapoczątkowała nową epokę, która trwa do dzisiaj. Szczególnie za sprawą serii DOMINATOR 6 i DOMINATOR 8 firma CLAAS umocniła swoją pozycję lidera na rynku europejskim i wprowadziła znaczące innowacje, takie jak system czyszczenia 3D, prowadzenie przyrządu żniwnego AUTO CONTOUR i zespół młócący MEGA. Zaprezentowany w 1981 roku kombajn DOMINATOR CS z separacją cylindrów (od 1986 roku COMMANDOR CS) w tamtym czasie należał do najmocniejszych kombajnów na świecie, a od 1987 roku po raz był dostępny z podwoziem z gumowymi gąsienicami.
Na targach Agritechnica 1995 kombajn LEXION 480 z przełomową technologią hybrydową APS stanowił nie tylko główną atrakcję targów, ale także przełom pod względem wydajności, komfortu i pionierskich rozwiązań elektronicznych dla nadchodzącej ery rolnictwa precyzyjnego. Od 1997 r. chroniąca podłoże technologia podwozia TERRA TRAC w kombajnach LEXION święci triumfy na całym świecie – od 2021 r. jest ona dostępna również w serii TRION.
2013 rok przyniósł ogromny postęp w dziedzinie inteligentnego zarządzania maszyną: za sprawą systemu CEMOS firma CLAAS stała się liderem w dziedzinie automatyzacji kombajnów, co potwierdziły liczne międzynarodowe nagrody. Do dziś CEMOS jest konsekwentnie rozwijany i rozszerzany o dodatkowe procesy i jednostki w kombajnach zbożowych i przyrządach żniwnych.
Najnowszymi członkami rodziny kombajnów CLAAS są zaprezentowane kolejno w 2021 i 2023 roku serie TRION i EVION. Wraz z serią LEXION zapewniają one unikalną różnorodność produktów i wyposażenia – od maszyny z pięcioma wytrząsaczami o mocy 205 KM po 790-konny flagowy model LEXION 8900 TERRA TRAC z systemem APS SYNFLOW HYBRID. Wszystkie trzy serie dzięki dynamicznemu zarządzaniu energią DYNAMIC POWER i rozszerzonym funkcjom CEMOS umożliwiają jeszcze większy wzrost wydajności omłotu. W zależności od profilu wymagań dostępna jest przy tym szeroka gama przyrządów żniwnych – od konwencjonalnego przyrządu żniwnego ze ślimakiem przez ultranowoczesne, zautomatyzowane przyrządy żniwne VARIO aż po zespół żniwny CONVIO FLEX z elastyczną belką kosy i sterowaniem nagarniacza z koncepcją Flip-Over.
Ponad 500 000 historii sukcesu:
silny fundament z doświadczenia i zrównoważonego rozwoju
Około 100 000 wyprodukowanych egzemplarzy DOMINATOR i ponad 75 000 sztuk LEXION sprawia, że serie te stanowią największą część z wyprodukowanych do tej pory 500 000 kombajnów CLAAS. Do globalnego sukcesu kombajnów CLAAS znacząco przyczyniły się również serie SUPER i SUPER AUTOMATIC (ok. 65 000 sztuk), a także EUROPA i COLUMBUS (łącznie ok. 60 000 kombajnów) oraz TUCANO (ok. 35 000 sztuk). Jednak także serie produkowane na mniejszą skalę, takie jak COMMANDOR TERRA TRAC, były motorem postępu i w dużym stopniu ukształtowały genetykę dzisiejszych kombajnów CLAAS. Cechy takie jak wyjątkowa przydatność do zbioru wielu rodzajów upraw, niekwestionowana wydajność czy niezrównana efektywność przez dziesiątki lat prac rozwojowych były stale optymalizowane dla dobra klientów na całym świecie i są głęboko zakorzenione w DNA każdego nowego kombajnu CLAAS. Jednak nie tylko te silne argumenty, ale także wiodąca w branży automatyzacja i nowy poziom łączności i precyzyjnego przekazu danych cyfrowych sprawiają, że kombajny CLAAS są idealnie przygotowane na przyszłość.
Międzynarodowa sieć kompetencji i produkcji
Na przestrzeni dekad CLAAS dostarczał również kombajny zbożowe innym producentom. Od 1992 roku kombajny CLAAS nie są już produkowane wyłącznie w siedzibie firmy w Harsewinkel. W tym samym roku z linii produkcyjnej w Indiach zjechał pierwszy CLAAS CROP TIGER, który powstał w ponad 10 000 egzemplarzach. Od 2001 r. CLAAS w swoim zakładzie w Omaha produkuje również kombajny hybrydowe LEXION na rynek północnoamerykański – do 2019 r. w żółtej kolorystyce i z logo Caterpillar.
Od 2013 roku po przejęciu firmy Jinyee CLAAS produkuje również kombajny zbożowe i komponenty do kombajnów zbożowych w Chinach. W 2019 roku wprowadzono tu na rynek nowy kombajn hybrydowy DOMINATOR 370, a trzy lata później model DOMINATOR 260 z sześcioma wytrząsaczami klawiszowymi. Od 2023 z linii produkcyjnej w Gaomi zjeżdża również nowy EVION, który podobnie jak DOMINATOR 370 i 260 został opracowany w Harsewinkel.
Kolejną lokalizacją w sieci kompetencji kombajnów zbożowych jest Törökszentmiklós w południowych Węgrzech, gdzie od 1997 r. produkowane są przyrządy żniwne i przystawki do kukurydzy dla kombajnów CLAAS. W październiku 2021 r. świętowano tutaj stutysięczny przyrząd żniwny wyprodukowany dla CLAAS.