Silnik i napęd.
Silnik. Stała moc – niskie zużycie.
Mocne serce.
We wszystkich modelach pod maską pracują silniki FPT o pojemności 3,4 l, dysponujące nowoczesną technologią wtrysku oszczędzającą paliwo:
- Wentylator wiskotyczny
- Wysokie ciśnienie wtrysku Common Rail 1600 bar
- Turbosprężarka
- Chłodnica powietrza doładowania
- Spełnia wymagania normy emisji spalin Stage IIIB (Tier 4i) dzięki filtrowi cząstek stałych, katalizatorowi DOC i zewnętrznemu, chłodzonemu, wtórnemu obiegowi spalin (EGR)
Dopasowana pojemność skokowa 3,4 l zapewnia niskie zużycie paliwa. Do tego 4-cylindrowy silnik, który gwarantuje elastyczność. Dodatkowo uzyskano niski poziom hałasu i długą żywotność. Mimo kompaktowego formatu ELIOS z wentylatorem wiskotycznym oraz nowoczesną technologią wtrysku i obróbki spalin stanowi znakomitą podstawę efektywnej pracy. ELIOS jest seryjnie wyposażony w podgrzewacz powietrza silnika. Opcjonalnie dostępne jest elektryczne wspomaganie rozruchu zimnego silnika, które w niskich temperaturach gwarantuje niezawodny i łagodny rozruch do -30°C.
Dzięki elektronicznemu wtryskowi Common Rail pamięć jednej liczby obrotów jest dostępna seryjnie, a drugiej opcjonalnie.
Moc maksymalna w KM ECE R 120 | Maks. moment obrotowy w Nm ECE R 120 | |
ELIOS 240 | 1031 | 4061 |
ELIOS 230 | 92 | 366 |
ELIOS 220 | 85 | 334 |
ELIOS 210 | 76 | 309 |
1 Maksymalne wartości z CPM (11 KM mocy Boost)
Stała moc.
Określona przez CLAAS charakterystyka silnika oddaje do dyspozycji operatora pełny moment obrotowy w szerokim zakresie liczby obrotów. Zapewnia to stałą moc i jej rozwinięcie wtedy, gdy jest ona konieczna. Praca z niską liczbą obrotów oraz maksymalnym momentem obrotowym z WOM ECO pozwala oszczędzić paliwo, a praca ze znamionową liczbą obrotów oraz wykorzystaniem pełnej rezerwy mocy także nie stanowi problemu. Wysoka moc eliminuje też konieczność częstej zmiany biegów.
ELIOS 240. Więcej mocy.
Dzięki CPM (CLAAS POWER MANAGEMENT) ELIOS 240 dysponuje mocą większą o 11 KM przy pracach z WOM i w transporcie powyżej 13 km/h. Idealnie nadaje się do przewozu z wykorzystaniem dużych przyczep oraz prac z szerokimi maszynami do zbioru pasz. Mimo kompaktowego formatu ELIOS 240 imponuje mocą do 103 KM i otwiera naprawdę szerokie spektrum zastosowań. ELIOS ma doskonały stosunek masy do mocy wynoszący 33,8 kg/KM, co również zwiększa spektrum jego wykorzystania.
Mocna redukcja szkodliwych składników.
Wprowadzenie przepisów o emisji spalin Stage IIIB (Tier 4i) to bez wątpienia największy krok w tym zakresie. Przepisy przewidują 90-procentową redukcję części stałych (PM) oraz obniżenie udziału tlenków azotu (NOx) o 50%.
Po prostu czysty.
Przy EGR (Exhaust Gas Recirculation) część spalin miesza się z zasysanym, świeżym powietrzem. W efekcie spalanie w silniku zachodzi wolniej, a jego temperatura nie jest tak wysoka. Tworzenie tlenków azotu jest znacznie mniejsze. Oprócz tego graniczne wartości sadzy są utrzymywane tylko przez filtr cząstek stałych (DPF). Przy technologii EGR nie jest wymagany żaden dodatkowy zbiornik ani inny materiał eksploatacyjny.
Przy konstruowaniu ciągników ELIOS uwzględniono komponenty niezbędne do zachowania normy emisji spalin Stage IIIB (Tier 4i). Nie zakłóciło to ani dostępu do ciągnika, ani widoku z kabiny. Kombinacja DPF i katalizatora DOC jest dobrze chroniona pod maską silnika.
- Chłodnica powietrza doładowania
- Filtr powietrza
- Chłodnica EGR
- Silnik
- Turbosprężarka
- DOC/DPF
Przekładnia. Zawsze można wybrać.
Cztery warianty przekładni.
Cztery warianty przekładni w ELIOS zawsze oferują właściwe rozwiązanie.
- 12 P / 12 T z mechanicznym przełączaniem nawrotnym
- 24 P / 24 T z mechanicznym przełączaniem nawrotnym i wspomaganiem
- 24 P / 24 T z mechanicznym przełączaniem nawrotnym i dwustopniowym przełączaniem pod obciążeniem TWINSHIFT
- 24 P / 12 T z przełączaniem nawrotnym REVERSHIFT i dwustopniowym przełączaniem pod obciążeniem TWINSHIFT 1
Napęd na cztery koła jest aktywowany przyciskiem. W celu wyeliminowania niepotrzebnego zużycia opon napęd na cztery koła włącza się lub wyłącza automatycznie przy prędkości 14 km/h.
1 Jedyny dostępny wariant przekładni w ELIOS 240
24 biegi dają prędkości jazdy odpowiednie do każdej pracy. Minimalna prędkość jazdy 500 m/h jest możliwa przy znamionowej liczbie obrotów. Przełączanie TWINSHIFT pod obciążeniem uruchamiane jest jednym naciśnięciem palca. Wszystkie przekładnie ELIOS zbudowano tak, aby strata mocy była jak najmniejsza.
Przy przełączaniu nawrotnym REVERSHIFT można szybko zapomnieć o pedale sprzęgła: uchwyt sprzęgła na dźwigni zmiany biegów oferuje przede wszystkim ogromne zalety podczas transportu. REVERSHIFT jest też bardzo wygodne przy pracach z ładowaczem czołowym do szybkiej i łagodnej zmiany kierunku.
lub komfortowe biegi pod obciążeniem TWINSHIFT obsługiwane na dźwigni zmiany biegów.
Dla przekładni 24-biegowej dostępna jest do wyboru redukcja mechaniczna z prawej strony obok operatora
Przełączanie nawrotne obsługiwane jest wygodnie umieszczoną dźwignią z lewej strony operatora, do wyboru z elektronicznym REVERSHIFT
lub mechanicznym rewerserem.
Budowa. Koncepcja ciągnika CLAAS: kompaktowy, stabilny i zwrotny.
Połączenie dużego rozstawu osi i optymalnego rozkładu masy przy zachowaniu kompaktowej długości gwarantuje ogromną wszechstronność i zdolność do osiągania wysokich wydajności.
Duży rozstaw osi z optymalnym rozkładem masy:
- Wysoki komfort jazdy
- Dobra, bezpieczna pozycja na drodze
- Niska pozycja punktu ciężkości, optymalna do pracy na zboczach
- Duży udźwig z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa
- Wysoka siła uciągu i osiąganie wysokich wydajności poprzez niewielkie wymogi balastowania
- Ochrona gleby w polu i dynamika w transporcie drogowym dzięki korzystnemu stosunkowi masy do mocy
- Optymalne zużycie paliwa
Mała długość całkowita:
- Dobra zwrotność
- Doskonałe pole widzenia
- Dobre prowadzenie maszyn na przednim TUZ
- Kompaktowy i zwrotny z minimalnym promieniem zawracania wynoszącym tylko 3,47 m przy napędzie na wszystkie koła
- Minimalna szerokość zewnętrzna od 1,65 m
- Platforma, od 2,67 m lub 1,92 m 1
- Kabina bez szklanego dachu, od 2,43 m
- Kabina ze szklanym dachem, od 2,54 m
1 Ze złożonym pałąkiem bezpieczeństwa
Przemyślana koncepcja.
Optymalny rozdział masy przy codziennej pracy z ładowaczem czołowym, ciężkimi maszynami dołączonymi z przodu i z tyłu, jak rębaki do drewna czy kosiarki na wysięgnikach, gwarantuje pełne bezpieczeństwo jazdy na drodze i w polu.
W trudnych warunkach, jak praca na zboczu, nisko położony punkt ciężkości zapewnia ciągnikom serii ELIOS znakomitą stabilność. Wspólnie z wyważonym rozkładem masy daje to bezpieczeństwo i efektywność w codziennym działaniu. W razie potrzeby ELIOS z odpowiednim ogumieniem osiąga szerokość całkowitą 1,65 m. Może bez problemu poruszać się w szerokich winnicach. Kolejnym wymaganiem jest prześwit wystarczający do pokonywania pokosów przy zbiorze siana, pracy w zagonach czy uprawie warzyw. Także tutaj ELIOS spisuje się bez zarzutu.
Prawidłowe argumenty.
ELIOS sprawdza się również w pracach komunalnych, w pielęgnacji krajobrazu i ogrodnictwie, w hodowli koni, uprawie warzyw i winorośli. ELIOS ma każdemu coś do zaoferowania. Można się nim poruszać po drogach także ze zwykłym samochodowym prawem jazdy, a opcjonalnie można ograniczyć dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 t.
(Nie we wszystkich krajach. Zależnie od obowiązującego prawa.)
Bezpiecznie w drodze.
Niewielka masa własna od 3 t i wysoka dopuszczalna masa całkowita 5,1 t są w pełni opanowane przez hamulce dają najwyższy wymiar bezpieczeństwa oraz stabilności. Dochodzi do tego automatyczne włączanie napędu wszystkich kół przy hamowaniu oraz wspomagany hydraulicznie hamulec roboczy. Do delikatnego poruszania się po terenach zielonych w parkach lub na boiskach CLAAS oferuje specjalne ogumienie do darni o wymiarach 23,1-26 z tyłu i 560/45-22,5 z przodu ciągnika. Można przez cały rok jeździć po wrażliwej nawierzchni lub wilgotnym podłożu bez obawy ich uszkodzenia.
Hydraulika do wszystkiego.
Duży udźwig. Wiele możliwości.
Aż 3,2 t maksymalnego udźwigu w punktach dołączania tylnego podnośnika i do 2,8 t na przednim podnośniku sprawia, że ELIOS tworzy doskonałe warunki do codziennej, ciężkiej pracy. Tylny podnośnik, zarówno w wersji z kabiną, jak i z platformą jest dostępny z obsługą mechaniczną lub elektroniczną.
Hydraulika przodu oraz przedni WOM są montowane fabrycznie i optymalnie zintegrowane z ciągnikiem. Złożony przedni podnośnik zajmuje niewiele miejsca i nieznacznie wystaje przed ciągnik. Tył ciągnika oferuje liczne możliwości dołączania, np. długimi szynami zaczepu, wahadłowym zaczepem pociągowym lub zaczepem Pickup Hitch.
Dokładnie dopasowanym rozszerzeniem są ładowacze czołowe CLAAS, znakomicie dostosowane do spektrum zastosowań ciągnika bez ograniczania jego zwrotności.
Moc hydrauliki według potrzeb.
W wersji bazowej ELIOS dysponuje dwoma pompami hydraulicznymi, podającymi razem 85 l. Jeden z obwodów hydrauliki zasila układ kierowniczy w 26 l/min, a drugi podnośnik i zawory hydrauliczne w 59 l/min. Opcjonalnie dostępne są trzy pompy hydrauliczne o maksymalnym, wspólnym wydatku 111 l/min. Układ kierowniczy, podnośnik i zawory hydrauliczne są zasilane oddzielnymi pompami.
W połączeniu z 3 pompami obwodów hydraulicznych, ELIOS posiada do czterech elektronicznych zaworów hydraulicznych, z których dwa obsługiwane są przez ELECTROPILOT, a pozostałe przez uchylne włączniki. Dzięki 3. i 4. funkcji w ELECTROPILOT można nim sterować ładowaczem czołowym.
Zawsze jest wybór.
Mimo kompaktowych wymiarów ELIOS zaskakuje dużym udźwigiem i tworzy najlepsze warunki do stałej, ciężkiej pracy:
- Mechaniczny lub elektroniczny podnośnik tylny z maksymalnym udźwigiem wynoszącym 3,2 t
- Obsługa tylnego podnośnika z zewnątrz
- Obwód hydrauliki o wydatku 59 lub 85 l/min dla tylnego podnośnika i zaworów hydraulicznych
- Do trzech mechanicznych lub czterech elektrycznych zaworów hydraulicznych
- Opcjonalny przedni podnośnik z udźwigiem 2,8 t i zestawem reflektorów
- Przedni WOM 1000 lub 540 ECO
- Fabryczna konsola ładowacza czołowego CLAAS
- Liczne możliwości dołączania, jak zaczep wahadłowy, automatyczny, Pickup Hitch, Piton Fix lub CUNA
Proste. Bezpieczne. Niezawodne. Serwis i konserwacja CLAAS.
ELIOS 200 udowadnia najwyższą gotowość do działania.
Konserwacja, części zamienne, serwis: zespół CLAAS zrobi wszystko, aby skrócić okresy przestoju ELIOS do absolutnego minimum. Do efektywnej konserwacji znaleźliśmy ciekawe rozwiązania – a dobrze przygotowana maszyna zapewnia optymalne bezpieczeństwo pracy. Funkcjonowanie maszyny i utrzymanie jej wartości ma dla nas najwyższy priorytet. Ponieważ wiemy: ciągnik jest kluczowym składnikiem sukcesu w gospodarstwie.
Szybko i sprawnie.
Przeglądy obsługi codziennej powinny być tak proste, jak to możliwe. Nikomu nie trzeba wyjaśniać, że wszystko, co skomplikowane i niewygodne, wykonuje się niechętnie.
- Jednoczęściowa maska silnika daje dostęp do wszystkich punktów konserwacji silnika
- Poziom i uzupełnienie stanu oleju można sprawdzać przy opuszczonej masce z prawej strony ELIOS
- Wykonanie przeglądów obsługi codziennej możliwe jest bez żadnych narzędzi
Długie okresy między wymianami oleju (silnik 500 godz., przekładnia i hydraulika 1000 godz.) pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Ponosi się mniej kosztów w sezonie, gdyż maszyna jest tam, gdzie powinna być: w pracy.
Dzięki jednoczęściowej masce możliwe jest uzyskanie pełnego dostępu do silnika jednym ruchem ręki. Filtr powietrza jest łatwo dostępny.
Obrót dłoni wystarczy do odchylenia chłodnicy i wyjęcia jej sita. W ten sposób w razie potrzeby można szybko skontrolować i oczyścić powierzchnie chłodzące.
Filtr powietrza kabiny jest łatwo dostępny do czyszczenia i zawsze zapewnia świeże powietrze w kabinie. Do pracy w ochronie roślin można zamiast zwykłego filtra powietrza założyć filtr kabiny z węglem aktywnym.