Silnik + napędy
Silnik. Stała moc jest tak samo ważna jak siła i wydajność.
Mocne serce.
We wszystkich modelach pod maską pracują silniki FPT – Fiat-Powertrain-Technologies – o pojemności skokowej 4,5 l i nowoczesnej technologii.
- Technika 4 zaworów
- Wysokie ciśnienie wtrysku Common Rail 1600 bar
- Turbosprężarka (ARION 420/410)
- Turbosprężarka z wastegate (ARION 460–430)
- Chłodnica powietrza doładowania
- Norma emisji spalin Stage IV (Tier 4) spełniona z katalizatorami SCR i DOC
Stała moc.
Określona przez CLAAS charakterystyka silnika oddaje do dyspozycji kierowcy pełny moment obrotowy w szerokim zakresie liczby obrotów. Zapewnia to stałą moc i jej rozwinięcie wtedy, gdy jest konieczna. Praca z niską liczbą obrotów oraz maksymalnym momentem obrotowym z WOM ECO pozwala oszczędzić paliwo, a praca ze znamionową liczbą obrotów oraz wykorzystaniem pełnej rezerwy mocy także nie stanowi problemu.
Precyzyjna liczba obrotów.
Dla klasycznego gazu ręcznego w prawej konsoli dostępne są dwie elektroniczne pamięci liczby obrotów silnika. W ten sposób przez naciśnięcie przycisku operator może dowolnie wywoływać dwie zdefiniowane przez siebie liczby obrotów. Kolejne naciśnięcie przycisku bądź jednokrotnie naciśnięcie pedału gazu powoduje dezaktywację pamięci. Praktyczne i precyzyjne na nawrotach.
Moc znamionowa w KM ECE R 120 | Moc maksymalna w KM ECE R 120 | Maks. moment obrotowy w Nm ECE R 120 | |
ARION 460 | 135 | 140 | 570 |
ARION 450 | 125 | 130 | 550 |
ARION 440 | 115 | 120 | 520 |
ARION 430 | 105 | 110 | 480 |
ARION 420 | 95 | 100 | 435 |
ARION 410 | 85 | 90 | 405 |
Czysta sprawa.
Stage IV (Tier 4).
ARION 400 spełnia wymagania normy emisji spalin Stage IV (Tier 4). Wraz z przejściem do normy Stage IV (Tier 4) następuje dalsza redukcja emisji cząstek stałych i NOx do poziomu zbliżonego do zera.
SCR – czystość przez mocznik.
SCR to selektywna redukcja katalityczna. Zamienia ona tlenki azotu w czysty azot i wodę. Odbywa się to z pomocą wodnego roztworu syntetycznego mocznika (AdBlue®), mieszczącego się w dodatkowym zbiorniku. Obróbka spalin optymalizuje proces spalania w silniku.
- Katalizator oksydacji oleju napędowego (DOC)
- Dysza wtrysku mocznika
- Katalizator SCR
- Ogrzewany zbiornik mocznika
W pełni zintegrowany system SCR.
Przy konstruowaniu ARION 400 uwzględniono wszystkie komponenty wtórnej obróbki spalin. Pole widzenia oraz dostęp do maszyny zostały w pełni zachowane. Ponieważ do optymalnej reakcji konieczna jest wysoka temperatura, katalizator oksydacji oleju napędowego (DOC) znajduje się pod maską silnika, bezpośrednio za turbosprężarką. Katalizator SCR został wmontowany w układzie wydechowym i umieszczony po prawej stronie maszyny.
Zawsze gotów do pracy.
Zbiornik mocznika jest seryjnie ogrzewany. Nawet w zimie zapewniona jest praca bez zakłóceń. Dodatkowo, przewody systemu SCR są po każdej pracy przepłukiwane, aby zagwarantować zawsze pełną gotowość do działania.
Przekładnia. QUADRISHIFT i HEXASHIFT. Zmiana biegów bez pedału sprzęgła.
- Biegi pełzające
- Cztery sterowane hydraulicznie grupy
- Przełączanie nawrotne REVERSHIFT
- Moduł QUADRISHIFT z czterema biegami pod obciążeniem lub moduł HEXASHIFT z sześcioma biegami pod obciążeniem
Przekładnia. Technika dla wymagających.
Przekładnia QUADRISHIFT lub HEXASHIFT umożliwia zmianę biegów pod obciążeniem bez przerywania przepływu sił i optymalnie dopasowuje prędkość jazdy do warunków pracy. Na drodze lub w podwórzu można wygodnie, bez używania sprzęgła, wybierać cztery włączane elektrohydraulicznie grupy. Przez wzajemne pokrywanie się biegów pod obciążeniem wykorzystywany jest pełny potencjał mocy silnika. Takie rozwiązanie pozwala także płynnie zmieniać grupy przełożeń na drodze.
Grupy i biegi pod obciążeniem są sterowane ręcznie przez uchylny włącznik na wielofunkcyjnym uchwycie – to eliminuje konieczność przełączenia ze sprzęgłem i dźwignią zmiany biegów. W celu efektywnej i bezstrowej pracy, sterowanie przekładni można pozostawić automatyce przełączania QUADRACTIV lub HEXACTIV. Odnośnie obsługi, skuteczności oraz wszechstronności ARION 400 jest w swojej klasie mocy dokładnie przemyślany.
- QUADRISHIFT: 16 biegów wybieranych przyciskiem
QUADRISHIFT
- 16 przełożeń do przodu i do tyłu włączane bez pedału sprzęgła
- Cztery biegi pod obciążeniem i cztery włączane elektrohydraulicznie grupy
- W pełni automatyczna zmiana biegów z QUADRACTIV
- HEXASHIFT: 24 biegi wybierane przyciskiem
HEXASHIFT 1
- 24 przełożenia do przodu i do tyłu włączane bez pedału sprzęgła
- Sześć biegów pod obciążeniem i cztery włączane elektrohydraulicznie grupy
- W pełni automatyczna zmiana biegów z HEXACTIV
- Maks. prędkość końcowa przy zredukowanej liczbie obrotów silnika (1840 obr/min)
1Dostępny tylko w ARION 460, 450, 440, 430.
Zalety.
- Obsługa przekładni bez dźwigni zmiany biegów i pedału sprzęgła
- Dźwignia wielofunkcyjna dla maksymalnej wygody
- Zarządzanie silnikiem i przekładnią CLAAS dla miękkiej zmiany biegów przy przełączaniu grup i biegów pod obciążeniem
- Przełączanie rewersu REVERSHIFT, regulowane do płynnej zmiany kierunku jazdy
- Automatyczne dopasowanie biegów podczas przełączania grup
- Możliwości komfortowych ustawień zarządzania przekładnią z CIS (CLAAS INFORMATION SYSTEM)
- Wysoka skuteczność na polu i w drodze przy niewielkim zużyciu paliwa
- Opcjonalnie biegi pełzające do 150 m/h
Większe możliwości z CIS (CLAAS INFORMATION SYSTEM).
- NOWOŚĆ: SMART STOP.
Dzięki funkcji SMART STOP ciągniki ARION 400 można zatrzymywać naciśnięciem hamulca, bez konieczności aktywacji pedału sprzęgła. Umożliwia to znaczne odciążenie operatora, w szczególności podczas prac wymagających częstego zatrzymywania i ruszania, jak np. przy zwijaniu balotów lub pracy z ładowaczem czołowym. Aktywacja SMART STOP odbywa się jednorazowo w łatwy sposób w CIS.
- Inteligentna zmiana biegów.
Jeśli prędkość jazdy do przodu ma być inna, niż do tyłu (np. z ładowaczem czołowym), to podczas rewersowania można też automatycznie zmieniać bieg, Można także naciskiem palca włączyć wcześniej wybrany bieg (dla uwroci). Przy wyposażeniu w system informacji pokładowej CIS wszystkie informacje o przekładni są pokazywane na dodatkowym wyświetlaczu w prawym słupku A.
- Progresywność REVERSHIFT.
Zależnie od rodzaju pracy i obciążenia ciągnik powinien różnie reagować przy zmianach kierunku jazdy. Czy będzie to zmiana kierunku na nawrocie czy w silosie, zawsze musi odbywać się miękko lub szybko: z CIS wszystko jest możliwe. Agresywność przełączania nawrotnego REVERSHIFT można ustawić w jednym z dziewięciu stopni (-4 do +4) i w każdej sytuacji korzystać z najlepszego możliwego komfortu jazdy.
- NOWOŚĆ: tempomat i automatyki skrzyni biegów.
Bieg startowy włączony przy uruchomieniu silnika można wybierać między A1 i D1. Do pracy z aktywną automatyką HEXACTIV można też wybrać bieg dla ruszania z miejsca. Automatykę HEXACTIV można wyposażyć w funkcję tempomatu. Zamiast stałej liczby obrotów silnika wprowadza się wówczas prędkość docelową, utrzymywaną przez ciągnik na stałym poziomie dzięki automatycznemu dopasowaniu liczby obrotów silnika wraz z automatyczną zmianą biegów.
- Automatyka skrzyni biegów.
Ponieważ operator ma ważniejsze sprawy do załatwienia, QUADRACTIV lub HEXACTIV przełącza biegi automatycznie. Jeśli ARION 400 jest wyposażony w CIS, automatykę skrzyni można ustawić zgodnie z życzeniami operatora i rodzajem pracy.
W CIS do wyboru są trzy tryby automatyki przełączania:
- W pełni automatyczny: automatyka dokonuje zmian przełożeń przy różnej liczbie obrotów silnika zależnie od jego obciążenia, prędkości jazdy i życzeń operatora lub pozycji pedału gazu
- Tryb WOM: automatyka dokonuje zmian przełożeń tak, aby liczba obrotów silnika lub WOM była możliwie stała
- Tryb użytkownika: automatyka przełączania dokonuje zmian przełożeń przy stałej liczbie obrotów silnika, zaprogramowanej przez operatora w CIS
Podwozie.
Koncepcja elastycznego ciągnika CLAAS.
ARION 400 wprowadza technikę wyższej klasy mocy także do mniejszych gospodarstw. Koncepcja ciągników CLAAS oferuje istotne zalety, dające użytkownikom wymierne korzyści. Połączenie dużego rozstawu osi z optymalnym rozdziałem masy 50% na przód / 50% na tył przy kompaktowej długości całkowitej łączy wysoką wszechstronność z wyjątkowym pakietem mocy.
- Duży rozstaw osi z optymalnym rozkładem masy:
- Wysoki komfort jazdy
- Dobra, bezpieczna pozycja na drodze
- Duża siła uciągu i możliwość osiągania wysokich wydajności dzięki niewielkim potrzebom balastowania
- Duży udźwig z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa
- Optymalizacja zużycia paliwa
- Ochrona gleby i dynamika przy transporcie po drogach dzięki niewielkim potrzebom balastowania
- Mała długość całkowita:
- Dobra zwrotność
- Mała długość zespołu pojazdów na drodze
- Doskonałe pole widzenia
- Dobre prowadzenie maszyn na przednim TUZ
- Szeroka podstawa.
ARION 400 można wyposażyć w ogumienie tylnej osi 38" o średnicy do 1,85 m. Mogą to być opony do jazdy po drogach lub z profilem przemysłowym, albo szerokie na 600 mm, chroniące glebę podczas prac polowych. Tak wiele możliwości sprawia, że ARION 400 jest gotów do wykonania każdej pracy.
- Bezpiecznie w drodze.
Niewielka masa własna od 4,6 t i wysoka dopuszczalna masa całkowita do 8,5 t są w pełni opanowane przez hamulce i najwyższy wymiar bezpieczeństwa oraz stabilności. Dochodzi do tego automatyczne włączanie napędu wszystkich kół przy hamowaniu oraz wspomagany hydraulicznie wysokociśnieniowy hamulec roboczy. Podczas hamowania, amortyzacja przedniej osi automatycznie dopasowuje się do zmiany obciążenia, a ciągnik pozostaje stabilny i bezpieczny także przy gwałtownym hamowaniu.
Stabilny. Zwrotny. Komfortowy.
Nowy ARION 400 to maszyna niezwykle mocna i wszechstronna, czyniąca pracę kierowcy tak przyjemną, jak to możliwe. Masywna, żeliwna rama ze zintegrowaną miską olejową przejmuje siły z przedniego podnośnika, ładowacza czołowego i przedniego podwozia. Konsola ładowacza czołowego jest przykręcana bezpośrednio do ramy silnika i przekładni. Dzięki temu, można w dowolnym momencie łatwo doposażyć ciągnik w ładowacz czołowy lub przedni podnośnik.
W pracy oznacza to następujące cechy:
- Wysoka stabilność także przy pracy z ciężkimi maszynami montowanymi z przodu i ładowaczem czołowym
- Duże kąty skrętu przedniej osi i maksymalna zwrotność także na szerokich oponach
- Promień zawracania od tylko 4,4 m (420 / 410) wzgl. 4,5 m (460-430)
- Nieograniczony dostęp do silnika i wszystkich punktów konserwacji
Bezpieczny transport.
Dzięki swojej stabilnej budowie ARION 400 jest w stanie pociągnąć i przetransportować prawie wszystko. W zależności od wymagań może być wyposażony w pneumatyczny oraz hydrauliczny układ hamowania przyczep. Oba mogą pracować razem, a ich przyłącza są dobrze dostępne z tyłu ciągnika.
Możliwe rodzaje zaczepów przyczepy, to: zaczep wahadłowy, zaczep CUNA, zaczep kulowy K80, automatyczny lub ręczny zaczep ze sworzniem, zaczep Hitch, Piton-Fix.
Hydraulika według potrzeb.
Wszechstronność.
W ARION 400 można wybrać między trzema różnymi obiegami hydrauliki:
- System otwarty z wydatkiem 60 l/min
- System otwarty z wydatkiem 100 l/min i sumowaniem pomp
- System Load Sensing z wydatkiem 110 l/min
Dostępne są maks. trzy mechaniczne lub pięć elektronicznych zaworów hydraulicznych. ARION 400 oferuje liczne warianty wyposażenia hydrauliki i stworzenie takiego ciągnika, jaki będzie odpowiadał indywidualnym wymaganiom gospodarstwa: jako maszyna do wszystkiego lub jako specjalista do orki. Może to być komfortowa wersja bogato wyposażona lub wydajne wyposażenie podstawowe: ARION 400 zawsze pasuje.
- Dobrze dozowane.
Bazą jest otwarta instalacja hydrauliczna o wydatku 60 l/min. Będąca do wyboru hydraulika o wydatku 100 l/min obsługuje tylny podnośnik pierwszą pompą, a hydrauliczne zawory drugą pompą. Dzięki temu ARION 400 może jednocześnie wykonywać te dwie funkcje. Przy intensywnej pracy z ładowaczem czołowym lub przy specjalnych zastosowaniach hydrauliki do dyspozycji zaworów można podać cały wydatek hydrauliki.
Najlepsze wyposażenie hydrauliki to układ Load Sensing o wydatku 110 l/min dla CIS i CIS+. Pompa hydrauliczna o zmiennym wydatku podaje tyle oleju, ile naprawdę potrzeba. Maksymalny wydatek jest wtedy wyjątkowo duży i eliminuje się zbędne przepływy oleju.
Dla dołączonych maszyn z własnymi zaworami dla układu Load Sensing dostępne są tylne przyłącza Power-Beyond. Dołączona maszyna sama steruje zapotrzebowaniem oleju.
Zalety:
- Olej hydrauliczny podawany jest zależnie od potrzeb maszyny roboczej
- Duży przekrój przewodów, płaskie złącza i bezciśnieniowy powrót zmniejszają straty mocy
- Proste i czyste dołączanie.
Zawory sterujące z tyłu ARION (do czterech) są łatwo dołączane. Kolorowe oznakowanie wlotów i wylotów eliminuje niewłaściwe dołączenie maszyny roboczej.
- Wyposażenie
Wyposażenie Standard CIS CIS+ Obieg otwarty hydrauliki 60 l/min ● ● – Obieg otwarty hydrauliki 100 l/min □ □ – Obieg Load Sensing 110 l/min – □ ● Maksymalnie trzy mechaniczne zawory hydrauliczne □ □ – Maksymalnie cztery elektroniczne zawory hydrauliczne – – □ Układ sterowania ładowaczem czołowym FLEXPILOT (obsługa uchwytem wielofunkcyjnym w podłokietniku) □ – – Dwa elektroniczne zawory hydrauliczne pośrodku, np. dla podnośnika przedniego i dodatkowego zaworu hydraulicznego z tyłu bądź podwójnego wykorzystania dzięki zaworowi przełączającemu (obsługa uchwytem wielofunkcyjnym w podłokietniku) – □ □ Seryjnie ▫ Dostępne – Niedostępne
- Kwestia ustawienia.
Dla każdego zaworu jest do dyspozycji pokrętło. Z jego pomocą można wybierać możliwości funkcyjne każdego z zaworów:
- Pozycja pokrętła IIII: ciśnienie – / neutralne / ciśnienie + / pozycja pływająca
- Pozycja pokrętła III: ciśnienie – / neutralne / ciśnienie +
- Zamknięcie pozycji pokrętła: dźwignia zaryglowana w pozycji ciśnienia, do ciągłej pracy lub w pozycji neutralnej
Podniosą każdą maszynę. Tylny podnośnik i WOM.
Mocne wyposażenie.
Elektronicznie sterowany podnośnik tylny ma udźwig maksymalny 4,5 lub 5,75 t i podniesie każdą maszynę. Zewnętrzne elementy obsługowe tylnego podnośnika, sterowanie hydrauliką i WOM umieszczono wygodnie na obu błotnikach. Z tyłu znajduje się też praktyczny uchwyt dla kul. Wyposażenie tylnego podnośnika pokrywa każde potrzeby:
- Ręczne lub automatyczne stabilizatory cięgieł dolnych
- Mocny i prosty uchwyt cięgła górnego
- Praktyczny tylny uchwyt na kule
- Elementy obsługowe tylnego podnośnika i WOM na obu błotnikach
Potrójnie komfortowa: obsługa.
Elektronicznie sterowany podnośnik tylny oferuje trzy rodzaje obsługi:
- Ergonomicznym, wielofunkcyjnym uchwytem można obsługiwać szybkie podnoszenie, szybkie opadanie i pozycję roboczą tylnego podnośnika oraz zatrzymać przyciskiem Stop.
- Polem obsługowym w prawej, bocznej konsoli również można obsługiwać szybkie podnoszenie, szybkie opadanie i roboczą pozycję podnośnika oraz uruchamiać przycisk Stop. Dodatkowo znajdują się tam regulatory suwakowe do zmiany głębokości pracy tylnego podnośnika, ręczny gaz i inne elementy obsługowe. To bardzo praktyczne, zwłaszcza na nawrotach.
- Usytuowane wygodnie przy słupku B sterowanie podnośnikiem idealnie sprawdza się podczas doczepiania narzędzi, ponieważ operator i tak obraca się podczas tej czynności.
Zawsze z właściwą liczbą obrotów.
ARION 400 ma do dyspozycji cztery różne kombinacje obrotów WOM:
- 540/540 ECO obr./min
- 540/1000 obr./min
- 540/540 ECO / 1000 obr./min
- 540/540 ECO / 1000 obr./min i WOM zależny
Wybór liczby obrotów WOM dokonywany jest naciśnięciem przycisku na słupku B. WOM załączany jest bezpośrednio włącznikiem w bocznej konsoli. Automatyczne włączanie WOM można regulować bezstopniowo zależnie od wysokości tylnego podnośnika: wystarczy unieść tylny podnośnik na żądaną pozycję i przytrzymać przycisk automatycznego włączania – żądana pozycja włączania została zaprogramowana.
Dołączanie maszyn jest komfortowe, gdyż można swobodnie obrócić czop WOM.
Od razu.
ARION 400 od razu przenosi swoją pełną moc na WOM, także przy niskich prędkościach jazdy. W trybie ECO WOM będzie pracował przy niższej liczbie obrotów silnika, oszczędzając paliwo. Przy pracach lekkich niska liczba obrotów silnika zmniejsza zarówno poziom hałasu, jak i zużycie cennego paliwa: 540 obr./min ECO przy 1530 obrotach silnika na minutę.
Zintegrowany przedni podnośnik.
Do bezpiecznej i wydajnej pracy musi być zapewnione mocne połączenie ciągnika z maszyną. Podstawę ku temu stanowią podnośniki nowego ARION 400. Kompaktowy i w pełni zintegrowany przedni podnośnik ma udźwig maksymalny 2,8 t. Jego obsługa może być wykonywana także z zewnątrz (tylko przy wyposażeniu CIS z elektronicznymi zaworami hydraulicznymi), to samo dotyczy przedniego WOM 1000 obr./min. Ponadto można tu przyłączyć jeden zawór hydrauliczny i swobodny powrót oleju.
Przedni podnośnik i przedni WOM.
- Trzy pozycje dolnych cięgien przedniego TUZ: złożona do góry, stała robocza, pływająca w podłużnych otworach
- Seryjnie siłowniki o działaniu dwustronnym
- Krótki odstęp między przednią osią a punktami dołączania, dający lepsze prowadzenie maszyn
- WOM 1000 obr./min
- Obsługa przedniego podnośnika i elektronicznego zaworu sterującego odbywa się z zewnątrz (tylko w przypadku CIS lub CIS+ z elektronicznymi zaworami hydraulicznymi)
- Dostępne 7-pinowe gniazdo
Konserwacja musi być prosta.
Szybko i łatwo.
Przeglądy obsługi codziennej powinny być tak proste, jak to możliwe. Nikomu nie trzeba wyjaśniać, że wszystko, co skomplikowane i niewygodne, wykonuje się niechętnie.
- Jednoczęściowa maska silnika daje dostęp do wszystkich punktów konserwacji silnika
- Poziom i uzupełnienie stanu oleju można sprawdzać przy opuszczonej masce z lewej strony ARION 400
- Wykonanie przeglądów obsługi codziennej możliwe jest bez żadnych narzędzi
Długie okresy między wymianami oleju (silnik co 600 godz., przekładnia i hydraulika co 1800 godz.) pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Ponosi się mniej kosztów w sezonie, gdyż maszyna jest tam, gdzie powinna być: w pracy.
Świeże powietrze i pełna moc.
Duże powierzchnie zasysania w masce silnika oferują wystarczającą ilość świeżego powietrza do chłodzenia i filtra powietrza silnika. Ze względu na małą prędkość przepływu na powierzchniach zasysania są one zawsze czyste i przepuszczalne. Pakiety chłodnic są umieszczone na stabilnej ramie. Do pełnego czyszczenia sprężyny gazowe otwierają powierzchnie chłodzenia w dwóch pozycjach, a samo czyszczenie wykonywane jest bezpiecznie i praktycznie.
Filtr powietrza w chłodnej strefie przed chłodnicami jest wygodnie dostępny i może być wyjmowany bez ograniczeń. Duży filtr powietrza przewidziano do wydłużonej, stałej pracy. Odsysanie większych cząstek kurzu w obudowie filtra dodatkowo wydłuża czas do kolejnego czyszczenia.